top of page

Trends 

Zowel in het verpakken van AGF-producten als in het fysiek- en online shoppen

Knop.png

Trends shoppen

In de Nederlandse Retail markt 

Gemak - megatrend

De consument is steeds meer op zoek naar een stukje gemak. De Rabobank verwacht dat het aandeel van de online markt met 15 - 20% zal stijgen in 2030. 

Boodschappen thuis laten bezorgen - macrotrend

De consument heeft de behoefte aan de mogelijkheid van het thuis laten bezorgen van boodschappen. Zeker tijdens Covid-19 hebben mensen het gemak ervaren van de online verkoop en dit zal hoogstwaarschijnlijk blijven bestaan. 

Behoefte aan inspiratie - macrotrend

De consument wilt zelf denken, maar hebben inspiratie nodig bij het maken of het samenstellen van gerechten. Door inspirerende recepten en marketing zou het AGF-schap de consument hierin kunnen inspireren. Consumenten zijn op zoek naar kleur en smaak om gerechten spannender en afwisselender te maken.

Online bezorgservices - microtrend

Het aantal consumenten dat online boodschappen doet stijgt. In 2020 was er een hele snelle stijging als gevolg van Covid-19 en deze is in 2021 ietwat teruggedrongen. De online supermarkt wordt steeds belangrijker en veroorzaakt kansen voor supermarktformules. De Rabobank verwacht dat het marktaandeel van de online retail op de lange termijn met gemiddeld 20 à 25% in Europa zal groeien. 

Zelfscan - microtrend

Het gebruik van een zelfscan service in de supermarkt is toegenomen. Uit een onderzoek van Deloitte is gebleken dat in 2021 68% van de respondenten gebruik maakt van een zelfscanapparaat en 64% van een zelfscankassa. 

Verspakketten - microtrend

In 2020 steeg de groei van verspakketten in de supermarkten en in 2021 zette deze groei zich voort. Van januari 2021 tot half augustus 2021 nam het verkochte gewicht aan verspakketten toe met 12%. Door middel van verspakketten krijgenconsumenten de mogelijkheid om creatief met het avondeten om te gaan, zonder dat zij er te veel bij na hoeven te denken. 

Gezondheid - megatrend

Men is zich steeds meer bewust van de impact van voeding op hun gezondheid. De foodservice speelt hierop in en biedt keuzemogelijkheden van gezonde producten aan de consumenten. Hierbij gaan duurzame en gezonde voeding vaak samen. 

Bewuster gaan eten - macrotrend

De voorkeur van consumenten gaat steeds meer uit naar verse producten. Men gaat bijvoorbeeld 'op maat' eten om voedselverspilling tegen te gaan. 

Gezond snacken - macrotrend

Consumenten zijn zich steeds meer bewust van snackmomenten en zijn hierbij op zoek naar 'gezond'. Zij zien de mogelijkheid om tijdens het snackmoment ook groenten te consumeren. 

Nudging binnen de AGF- microtrend

Online nudging stimuleert de consument om 6 à 7% meer groente en fruit te kopen. Belangrijk is dat het duwtje in de rug subtiel moet blijven en voor de consument niet dwingend moet aanvoelen. Het is belangrijk om de consument te stimuleren zonder de keuzevrijheid af te nemen. Digitale hulpmiddelen waarbij consumenten geholpen worden om een bewuste keuze te maken, zullen in de toekomst een stuk populairder worden.

Snoepgroenten- microtrend

Snoepgroenten zijn voor consumenten lekker en makkelijk te eten op meerdere momenten van de dag. Ze hoeven niet gesneden te worden en men krijgt er geen vieze handen van. De populariteit van snoepgroenten is voor een deel te wijten aan de behoefte aan gemak vanuit de consumenten. 

Blijvende trend: blauwe bessen, mango's en avocado's - microtrend

Consumenten zijn van traditionele producten verschoven naar meer toegevoegde waarde producten of hogere geprijsde producten. Blauwe bessen zijn sterk groeiende producten en er wordt meer zacht fruit en exotische producten als mango's en avocado's gekocht. Mede omdat blauwe bessen makkelijk te consumeren zijn, is deze vrucht populair.

Duurzaamheid - megatrend

'Consuminderen' is een verschuiving in de maatschappij waarbij de consument wat eenvoudiger gaat leven. Dit met de voornaamste reden duurzaamheid en de eigen portemonnee. De consument koopt gerichter, wil een product dat langer meegaat, lokaal is geproduceerd en zo duurzaam mogelijk is. Hierbij vestigt de consument zich niet op één issue, maar op alle duurzaamheid issues op het gebied van milieu en sociale vraagstukken. 

Lokale-/streekproducten - macrotrend

Consumenten hebben behoefte aan meer informatie over bijvoorbeeld de herkomst van AGF-producten en geven de voorkeur aan lokaal en ambachtelijk voedsel. Wereldwijd zijn lokaal geproduceerde producten in populariteit aan het stijgen. 65% van de consumenten wereldwijd geeft aan liever lokaal af te nemen.

Lokale producten - microtrend

De lokale bron wordt belangrijker. Dit veranderd wat er in het schap ligt en dus wat de consument uiteindelijk koopt. The Green Deal, een beleid in de Europese commissie, zal de komende jaren invloed hebben op de teelt in Europa en de import van groenten en fruit. De groenten-  en fruitsoorten die niet uit Nederland geteeld kunnen worden, zullen voornamelijk uit Europa worden geïmporteerd, behalve tropisch fruit, dat zal de komende jaren nog van buiten Europa geïmporteerd worden.

Nederlandse seizoen producten in de retail - microtrend

Supermarkten wisselen tegenwoordig 2 à 3 keer in het jaar van assortiment, waarbij ze voornamelijk producten uit dat seizoen verkopen.

Transparantie naar de consument - microtrend

Transparantie van voedsel wordt de norm. Het inzichtelijk maken van de duurzaamheidinspanning van producten naar de consument is belangrijk. Vanuit de groenten en fruit sector is er bijvoorbeeld de tool HortiFootprint ontwikkeld. Dit is ontwikkeld voor de producent waarbij deze inzicht heeft in de milieu-impact van de productie van producten en kan hierbij een afweging maken.

Kleine portiegroottes - microtrend

Er zijn steeds meer één- en tweepersoonshuishoudens en er is een vraag naar kleine groenten ontstaan, mede om voedselverspilling te voorkomen. Naast het produceren van kleinere groenten, wordt ook de vorm van groente gemanipuleerd en wordt bijvoorbeeld de broccoli gekweekt met dunnere steeltjes. 

Biologische producten in de reguliere supermarkt - microtrend

De aankoop van biologische voedingsmiddelen steeg in 2021 met 7% in vergelijking tot 2020. Deze groei is voornamelijk op het gebied van biologische producten in de reguliere supermarkt. Ook ligt de betalingsbereidheid voor biologische producten ongeveer 10% hoger. De transparante keten en het groeiende aanbod van biologische producten heeft gezorgd voor een stijging in dit segment.

bottom of page