Trends
Zowel in het verpakken van AGF-producten als in het fysiek- en online shoppen

Trends verpakken
Op het gebied van AGF-producten in de Nederlandse Retail markt
Duurzaamheid - megatrend
Duurzaamheidsfactoren spelen een steeds belangrijkere rol. Bedrijven in dezelfde branche hebben samen met het KIDV brancheplannen opgesteld waarin doelstellingen vastgelegd staan voor het verduurzamen van verpakkingen. Ook speelt het bezorgen van boodschappen hier een belangrijke rol in. De boodschappen worden thuis gebracht, de consument hoeft deze niet zelf thuis te brengen waardoor minder verpakking mogelijk is. Belangrijk hierbij is dat een verpakking veelal gebaseerd is op gepercipieerde duurzaamheid, en niet op toegepaste duurzaamheid waar dan ook een 'gap' zichtbaar is.
Mono-verpakkingen - macrotrend
Vanuit de consument is er meer aandacht voor verpakkingen van mono-materialen. Deze bestaan uit één soort materiaal en zijn makkelijker te recyclen.
Een ban op plastic - microtrend
In Spanje en in Frankrijk wordt plastic in 2022 en 2023 geband uit de supermarkten.
Topseal - microtrend
Topseal is een gesealde film van plastic over een voorgevormde tray of beker gebruikt bij bijvoorbeeld paddenstoelen, bessen en zacht fruit, druiven en bijvoorbeeld bij steenvruchten.
Van plastic naar karton - microtrend
Er komen meer biobased en kartonnen verpakkingen als vervanging van plastic in de retail. Karton is niet altijd duurzamer dan plastic. Verder is plastic reduceren niet altijd gemakkelijk in verband met de houdbaarheid.
Banderollen - microtrend
Een banderol is een band gemaakt van 1 soort materiaal, voorziet een product van branding en de nodige informatie en is gezien bij courgettes, maar ook avocado's en mango's.
Mono-materiaal verpakkingen - microtrend
Mono-verpakkingen worden gebruikt voor bijvoorbeeld het verpakken van pitvruchten en kiwi's.
Biologisch afbreekbare materialen - microtrend
Ontwikkelingen van het gebruik van biologische afbreekbare materialen als bijvoorbeeld suikerriet zijn zichtbaar, maar of deze zich uitbreiden is onzeker.
Natural branding - microtrend
Het weghalen van een pigment uit de schil van het product, waarbij informatie kan worden gegeven en de gezondheid en de smaak van het product niet veranderen.
Stazakken - microtrend
Een trend in verpakken is het gebruik van stazakken. Deze verpakking bevat minder gewicht in plastic.
Verszakjes - microtrend
Albert Heijn en Aldi zijn gestopt met de verkoop van plastic hemdtasjes en gestart met de verkoop van wasbare, nylon verszakjes.
Communicatie duurzaamheid - macrotrend
Consumenten hebben behoefte aan communicatie van duurzaamheid op producten. Negatieve reclames en nieuwsberichten zorgen ervoor dat consumenten een negatieve associatie met plastic hebben of creëren.
Minder verspilling - macrotrend
Consumenten vinden het belangrijk dat producten langer vers blijven en verwachten dat sectoren zelf hun verantwoordelijkheid nemen om verspilling tegen te gaan en de klimaatimpact te verkleinen.
Productkwaliteit waarborgen - microtrend
Door bedrijven wordt er de laatste jaren veel ingezet op het voorkomen van voedselverspilling en steeds meer verpakkingen die op de markt komen verlengen de houdbaarheid van het product. Witlof wordt bij sommige supermarkten bijvoorbeeld bewaard in een donkere bak.
Vershoudsticker - microtrend
Een trend is dat er gebruik wordt gemaakt van stickers die en beschermlaag creëren rond het fruit en het fruit zo langer stevig houden.
Dry misting - microtrend
Bij de Albert Heijn wordt er gebruik gemaakt van een vernevelingsinstallatie om groenten en fruit langer houdbaar te maken.
Eetbare coating - microtrend
Een technologie in ontwikkeling is het gebruik van een dun laagje (eetbare) coating op het product. Dit houdt waterverlies tegen en creëert een bepaalde gasatmosfeer.
Mondigere consument - megatrend
Mede door sociale media wordt de consument mondiger. De consumenten neemt een standpunt in en kan dit ook gemakkelijk delen.
Consument mee in het verhaal - macrotrend
De consument wilt meegenomen worden in het verhaal. Zij vragen dan ook vaker om eerlijke producten en hechten waarde aan de verpakking en voedselverspilling.
Consument wil serieus worden genomen - macrotrend
De consument heeft behoefte om zich ergens thuis te voelen en bij een partij aan te sluiten. Men heeft uitleg nodig waarom bepaalde zaken worden veranderd.
Belangrijk hierbij is dat consumenten geïnformeerd worden. De consument wilt gehoord worden en worden meegenomen in het verhaal. Het juiste verhaal vertellen aan de consument is belangrijk. "Het juiste verhaal met het juiste product, het juiste doel en de juiste verpakking" is een uitdaging voor de toekomst.
Informeren verpakking - microtrend
Het inzichtelijk maken van de keten van producten voor consumenten door bijvoorbeeld het gebruik van QR-codes op verpakkingen.