Resultaat
Resultaten van het project met betrekking tot de online Retail, fysieke Retail en het verpakken in de Nederlandse Retail markt.
Online Retail
Online Retail met fysieke winkel





Online Retail zonder fysieke winkel





Online kanalen zonder fysieke winkel hebben een minder uitgebreid aanbod dan de kanalen met fysieke winkel. Zo hebben online kanalen zonder fysieke winkel geen steenvruchten, succulenten en zilte groenten in het assortiment.
Tussen de online kanalen zonder fysieke winkel zelf zit ook nog een verschil. Het aanbod van Crisp en Picnic is namelijk redelijk groot, en nagenoeg gelijk aan het aanbod van de Retailkanalen met fysieke winkel, waarbij Crisp zich onderscheid met groot seizoensgebonden assortiment. Het vers-assortiment van Getir, Flink en Gorillas is een stuk beperkter.
De AGF-producten van de Retail kanalen met fysieke winkel worden online veelal weergegeven als product met verpakking, bij de online Retail kanalen zonder fysieke winkel ligt de focus meer op alleen het product.
Het aanbod van online Retailkanalen met fysieke winkel komt nagenoeg overeen met het fysieke assortiment.
Fysieke Retail
marktleider
middelgrote supermarkt
discounter
biologische supermarkt






Er is geen duidelijk verschil in het aanbod en de verpakking van AGF-producten tussen supermarkten in een grote stad, stad of dorp. Het aanbod tussen de marktleider, middelgrote supermarkt, discounter en de biologische supermarkt is ook redelijk gelijk. Tussen deze supermarkten is het verschil in verpakkingen dat bij de biologische supermarkt, ten opzichte van de reguliere supermarkt, de meeste AGF-producten onverpakt worden aangeboden. Dit mede doordat het biologische assortiment niet gescheiden hoeft te worden van het reguliere assortiment.
Verpakken in de Nederlandse Retail markt
Er zit geen verband tussen het land van oorsprong en de verpakking van AGF-producten. AGF-producten worden met een transportverpakking via boot, vliegtuig of vrachtwagen geïmporteerd en hier in Nederland verpakt aan de hand van de wensen van de Retailer, waarbij de omloopsnelheid van de supermarkt een rol speelt. Hoe groter de omloopsnelheid, hoe minder producten verpakt aangeboden kunnen worden.
De verpakking beschermt het product en optimaliseert de houdbaarheid en zorgt bij biologische producten ook voor een onderscheiding ten opzichte van reguliere producten.
Het is lastig te onderzoeken wat de consument na afloop met de verpakkingen doet en verpakkingsbedrijven merken een verschil tussen gepercipieerde duurzaamheid en toegepaste duurzaamheid.