Verpakken
Er zijn verschillende verpakkingen in de Nederlandse AGF-retail markt.
Een algemene reden voor het verpakken van AGF-producten is gemak en hygiëne. Daarnaast draagt een verpakking bij aan het verlengen van de houdbaarheid van een product en aan het vermindering van voedselverspilling. Het verpakken van AGF-producten heeft verschillende functies.
Bijeenhouden/bundelen: een product wordt bij elkaar gehouden, zodat het makkelijker te transporteren is.
Informeren: op de verpakking wordt informatie gegeven.
Houdbaarheid verlengen: de luchtvochtigheid wordt geregeld wat het product beschermt en de houdbaarheid van een product verlengd.
Beschermen: de verpakking beschermt tegen vocht, micro-organismen, pathogenen, zuurstof, kooldioxide, uv-straling en beschermt tijdens transport.
Marketing/presentatie: de verpakking roept emoties op bij de consument, waardoor het aankoopgedrag van de consument beïnvloed kan worden.
Onderscheiden: de verpakking zorgt ervoor dat een product opvalt tussen andere- of reguliere producten.
Hieronder zijn verschillende verpakkingsvormen omschreven die worden gehanteerd op de website.